Cosmic Confusion
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Die Ausdehnung des Universums ist ein viel diskutierter Streitpunkt in den Wissenschaften, mit dem sich Astrophysiker und Astronomen insbesondere seit zwei Dekaden konfrontiert sehen. Das als Cosmic Confusion bezeichnete Dilemma und seine Lösungsansätze sind nicht nur richtungsweisend für die Zukunft der Forschung, sondern auch das menschliche Selbstverständnis. Pierre Teilhard de Chardin schrieb 1959 über die Erkenntnisse zur biologischen Raum-Zeit: „In unserem Geist vollzieht sich allmählich seit eineinhalb Jahrhunderten das vielleicht wunderbarste Ereignis, das seit dem Schritt zum Ichbewusstsein jemals von der Geschichte verzeichnet wurde: das Bewusstsein gewinnt für immer Zutritt zu einem Rahmen neuer Dimensionen; (...)“[1] Fehleinschätzungen, Diskrepanzen bei Messergebnissen und neue Theorien um dunkle Materie und Multiversen zeigen seither immer wieder auf, dass der Erkenntnishorizont begrenzt ist.
Die Einzelausstellung „Cosmic Confusion“ präsentiert Arbeiten der gleichnamigen fortlaufenden Serie Sandra Kranichs. Für ihre neue Werkserie hat die Künstlerin sämtliche, seit den 1990er Jahren entstandene Zeichnungen digitalisiert, collagiert und als großformatige Drucke ausgegeben. Hier verbinden sich organische Elemente mit grafischen Strukturen, Pflanzendarstellungen werden erweitert durch stereometrische architektonische Formen und Formationen. Bilddominierende Rauchzeichnungen überlagern Fragmente aus Graphit und Tusche. Die Vielheit der Elemente und ihre Anordnung vermitteln den Eindruck, dass es nicht das eine Bild gibt, sondern die Arbeiten das Potential schier unendlich kombinierbarer Arrangements in sich tragen, gleich einer Expansion von Raum und Zeit.
Dem entgegengesetzt steht die Werkserie „Compact Time“ aus dem Jahr 2012. Die Skulpturen – goldene Quader, gepresst aus verbrannten Feuerwerkskörpern, Konservendosen, elektrischen Kabeln, Zündern, Leitern und Stahlseilen – komprimieren Zeit und Raum. Sie sind zugleich Resultat und Relikt einer in Zürich entstandenen monumentalen Feuerwerkskulptur, die in einer pyrotechnischen Choreografie aktiviert wurde. Sandra Kranich, ausgebildete Pyrotechnikerin, nutzt jenes Medium des Feuerwerks als Erweiterung von Zeichnung im dreidimensionalen Raum. Dabei interessieren sie vor allem die Spuren, die nach dem Spektakel bleiben und Zeugnis des Prozesses ablegen. Die kompakten Zeitkapseln hinterlassen ein Gefühl von Unsicherheit: einerseits erscheinen sie als Batterien, die Energie speichern und geregelt ausgeben, andererseits als unkontrollierbare Apparate, die jederzeit explodieren könnten.
Time says “Let there be”
every moment and instantly
there is space and the radiance
of each bright galaxy.
And eyes beholding radiance.
And the gnats’ flickering dance.
And the seas’ expanse.
And death, and chance.
Time makes room
for going and coming home
and in time’s womb
begins all ending.
Time is being and being
time, it is all one thing,
the shining, the seeing,
the dark abounding.
Ursula K. Le Guin, Hymn to Time, in: Late in the Day: Poems 2010-2014, Oakland2015.
Text: Miriam Bettin
Die Werkserie "Cosmic Confusion" (2019) ist in Zusammenarbeit mit dem Grafikbüro VERY entstanden.
[1] Pierre Teilhard de Chardin, Der Mensch im Kosmos, 4. Aufl. 2010, München 1959, S. 223.
The expansion of the universe is a much-discussed point of contention in the sciences. Astrophysicists and astronomers have found themselves confronted with it over the last two decades more so than ever. The dilemma dubbed Cosmic Confusion and approaches to its solution not only point the way ahead for research, but also for our understanding of ourselves as human beings. In 1959 Pierre Teilhard de Chardin wrote on the findings on biological space-time: “Slowly, over the last a century and a half, what is possibly the most wonderful event witnessed in human history since the step towards the consciousness of the self has been occurring in our minds: Consciousness has for all eternity gained access to a context of new dimensions; (...)”[1]Miscalculations, discrepancies when it comes to measurement results, and new theories on dark matter and multiverses have since shown us time and again that our knowledge horizon is limited.
The solo exhibition “Cosmic Confusion” presents new works of the eponymous series by artist Sandra Kranich. For her new work series the artist has digitized and collaged all of her drawings created since the 1990s, then issued these as large format prints. We here find organic elements combined with graphic structures, depictions of plants are expanded by stereometric architectural shapes and formations. Smoke drawings that dominate the format are superimposed with graphite and ink fragments. The multitude of elements and their arrangement conveys the impression that what is central here is not the single image, but that the works instead hold the potential of almost endless arrangements, in an analogy to an expansion of space and time.
In the exhibition these works are juxtaposed with others from the series “Compact Time” created in 2012. The sculptures – golden cuboids, pressed from burnt pyrotechnic articles, tin cans, electric cables, lighters, ladders and steel ropes – compress time and space. They are both the result and a relic of a monumental firework sculpture created in Zürich and activated in a pyrotechnical choreography. Sandra Kranich, a trained pyrotechnician, employs the medium of the firework as an extension of drawing in three-dimensional space. She is particularly interested in the traces that remain after the spectacle and which serve as testimony to the process. The compact time capsules leave us with a feeling of unease: On the one hand they appear like batteries that store energy and dispense this in a regulated way, yet they also have a certain sense of being uncontrollable devices that could explode at any given moment.
Time says “Let there be”
every moment and instantly
there is space and the radiance
of each bright galaxy.
And eyes beholding radiance.
And the gnats’ flickering dance.
And the seas’ expanse.
And death, and chance.
Time makes room
for going and coming home
and in time’s womb
begins all ending.
Time is being and being
time, it is all one thing,
the shining, the seeing,
the dark abounding.
Ursula K. Le Guin, Hymn to Time, in:Late in the Day: Poems 2010-2014, Oakland 2015.
Text: Miriam Bettin
The work series "Cosmic Confusion" (2019) was created in collaboration with design agency VERY.
[1] Pierre Teilhard de Chardin, Der Mensch im Kosmos, 4thed. 2010, Munich 1959, p. 223.